دومین همایش ملی ورزش و محیط زیست برگزار شد

دومین همایش ملی ورزش و محیط زیست برگزار شد
دومین همایش ملی ورزش و محیط زیست با حضور پیروز حناچی شهردار سابق تهران، دکتر سید مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک، خانم دکتر فرهادی زاد نایب رئیس کمیته ملی المپیک، خانم دکتر مهرافزا منوچهری رئیس و دیگر اعضای کمیسیون ورزش و محیط زیست، دکتر سیدمحمد مجابی رئیس کمیته کشاورزی و محیط زیست مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین سخنرانان و شرکت کنندگان در این همایش در سالن استاد فارسی آکادمی ملی المپیک برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی  کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت آکادمی ملی المپیک، دکتر سید مناف هاشمی دبیرکل کمیته ملی المپیک پیش از آغاز این همایش، ضمن اشاره به نقش خانم دکتر فرهادی زاد که راهبری کمیسیون های 17 گانه کمیته ملی المپیک را بر عهده دارد از عوامل برگزاری این همایش در کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک قدردانی کرد.
دکتر هاشمی که دلیل حضور خود در این همایش را علاوه بر ارزیابی و نظارت بر کمیسیون ها، اعلام حمایت تمام قد کمیته ملی المپیک از برگزاری و استمرار همایش های این چنینی عنوان کرد اظهار داشت: کمیسیون ورزش و محیط زیست به عنوان یکی از کمیسیون های فعال کمیته ملی المپیک طی دو سال گذشته علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، اقدامات عملی خوب و قابل تقدیری را انجام داده است.
وی پرداختن به بحث فرهنگ سازی محیط زیست را از اهداف اصلی این همایش عنوان کرد و گفت: باید قبول کنیم که اراده و جدیت در سطح جامعه نسبت به موضوع مهم محیط زیست کم است. ما هر ساله شاهد برگزاری همایش های علمی زیادی در سرتاسر دنیا در خصوص اهمیت محیط زیست هستیم اما متأسفانه شاهد این هستیم که در بحث عملیاتی شدن این همایش های علمی اتفاق خاصی نمی افتد.
دکتر هاشمی، اراده ملت ها و مسئولین کشورها را لازمه گسترش دامنه پرداختن به این موضوع مهم عنوان داشت و گفت: یکی از مهمترین حوزه ها در گسترش این مبحث، فضای مدارس و دانشگاه ها هستند.
دبیرکل کمیته ملی المپیک در ادامه به اقدامات مثبت انجام شده در برخی کشورهای توسعه یافته در خصوص محیط زیست اشاره کرد و ضمن اشاره به اینکه کسی نمیتواند در جامعه ای زندگی کند و نسبت به مسائل زیست محیطی بی تفاوت باشد، اظهار داشت: الگو قرار دادن ورزشکاران مرجع و دخیل کردن 54 فدراسیون ورزشی ما برای گسترش این بحث، از وظایف کمیسیون ورزش و محیط زیست است.
وی افزود: باید در حوزه تبلیغات و خصوصاً رسانه بهتر عمل کنیم چراکه تجربه نشان داده است فضای مجازی تأثیر بسزایی در فرهنگ سازی و همراهی مردم برای عبور از بحران های زیست محیطی دارد.
پیروز حناچی، شهردار سابق کلانشهر تهران که در زمان تصدی خود به عنوان شهردار پایتخت موفق به نهادینه کردن فرهنگ دوچرخه سواری در بین پایتخت نشینان شده بود از دیگر سخنرانان این همایش بود که در ابتدای صحبت های خود توجه به محیط زیست را مهم عنوان کرد و نگاه به آن را صرفاً محدود به مسئولین این حوزه ندانست.
وی به نظر سنجی انجام شده از مردم تهران که در سال 1396 انجام گرفته بود اشاره کرد و گفت: از نگاه مردم آلودگی و ترافیک به ترتیب، جزو اصلی ترین مشکلات مردم تهران هستند. 60 درصد مشکل آلودگی شهر تهران مربوط به وسائل متحرک (حمل و نقل) است که در صورت کنترل کردن این موضوع (مانند اتفاق بزرگی که در شهر پکن و یا لندن افتاد) می توانیم تا حد زیادی به مشکلات زیست محیطی فائق بیاییم.
حناچی در پایان تصریح کرد: مسائلی نظیر محیط زیست که جنبه عمومی دارند با استفاده از ظرفیت سرمایه های اجتماعی (با هزینه کم و بهره وری بیشتر) قابل حل می باشند.
در ادامه خانم دکتر مهرافزا منوچهری رئیس کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک به ارائه نکاتی در خصوص تاریخچه فعالیت کمیسیون ورزش و محیط زیست در کمیته بین المللی المپیک (IOC) پرداخت و گفت: از سال 1995، کمیته بین المللی المپیک اقدام به تأسیس کمیسیون ورزش و محیط زیست کرد تا حاکمیت محیط زیست و توسعه پایدار این نهاد بین المللی را بر عهده داشته باشد و به تبع آن ورزش و فرهنگ به عنوان دو رکن محیط زیست در منشور المپیک گنجانده شد.
وی افزود: در ادامه و با ابلاغ IOC به کمیته های ملی المپیک، بحث محیط زیست و توسعه پایدار از سوی این کمیته ها به صورت جدی دنبال شد که کمیته ملی المپیک ایران هم از این قائده مستثنی نبوده و ما شاهد آغاز فعالیت کمیسیون ورزش و محیط زیست در کمیته ملی المپیک بودیم.
خانم دکتر منوچهری ضمن بیان اینکه آموزش، کلید اصلی توسعه پایدار است به اجرای برنامه های آموزشی، تشویقی و مشورتی که در این کمیسیون انجام گرفته است اشاره کرد و در ادامه ابراز داشت: یکی از ابتدایی ترین شروط اخذ میزبانی برای برگزاری رویدادهای مهم بین‌المللی که به صورت جدی توسط کمیته ملی المپیک دنبال می شود به بحث اهمیت دادن کشور میزبان به مسائل زیست محیطی پیش، حین و پس از برگزاری رویداد ورزشی اختصاص دارد.
رئیس کمیسیون ورزش و محیط زیست کمیته ملی المپیک در پایان ضمن ابراز امیدواری از اینکه غنای علمی دومین همایش ملی ورزش و محیط زیست برای اعتلای محیط زیست مثمر ثمر واقع شود، از حمایت های مسئولین کمیته ملی المپیک قدردانی کرد.
در ادامه دکتر علیرضا الهی دبیر علمی این همایش به ارائه گزارشی مختصر در خصوص برگزاری دومین همایش ملی ورزش و محیط زیست که با هفته تربیت بدنی و ورزش مقارن شده است پرداخت.
اهمیت محیط زیست، نقش و اهمیت ورزش و اتصال آن به محیط زیست، عناوین و محورهای اصلی همایش و معرفی سخنرانان علمی همایش و همچنین دو کارگاه آموزشی و کاربردی که در پایان این همایش با حضور بیش از 80 شرکت کننده برگزار شد از دیگر موضوعای بود که دکتر الهی در صحبت های خود به آن پرداخت.  
در ادامه، دومین همایش ملی ورزش و محیط زیست با حضور سخنرانان علمی، و در چهار محور اصلی زیر برگزار شد:
1- آموزش و فرهنگ سازی مفاهیم زیست محیطی در ورزش
2- الزامات زیست محیطی در رویدادها، سازمان ها و اماکن ورزشی
3- نقش شخصیت های مشهور ورزشی بر روی رفتار دوستدار محیط زیست جامعه
4- بازاریابی ورزشی سبز
شایان ذکر است پس از پایان همایش، دو کارگاه آموزشی که با استقبال کم نظیری از سوی علاقمندان به مبحث محیط زیست روبرو شده بود برگزار شد.
سنجش تراز صوتی در محیط های اداری و ورزشی و ارزیابی ریسک ایمنی بهداشتی و همچنین مدیریت پسماند در مجموعه های ورزشی عنوان دو کارگاه مذکور بودند.  
۲۵ مهر ۱۴۰۳ ۱۴:۲۳

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.