نایب رییس کمیته ملی المپیک :روانشناسی ورزشی یکی از حوزه های مهم در تربیت ورزشکاران برای حضور قدرتمند در صحنه های ورزشی است

نایب رییس کمیته ملی المپیک :روانشناسی ورزشی یکی از حوزه های مهم در تربیت ورزشکاران برای حضور قدرتمند در صحنه های ورزشی است

سیزدهمین دوره تربیت مربی مهارت های ذهنی در ورزش با حضور نایب رییس کمیته ملی المپیک و منتخبین واجد شرایط آغاز شد .

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت آکادمی ملی المپیک، در مراسم افتتاحیه این دوره که با حضور دکتر مهین فرهاد زاد نایب رییس کمیته ملی المپیک،دکتر فرهاد صدر رییس آکادمی ملی المپیک، دکتر محسن بیرانوند جانشین رییس آکادمی ملی المپیک، محمدرضا اویسی معاون آموزش و پژوهش، دکتر واعظ موسوی مدیر مرکز روانشناسی ورزشی و مریم جعفری مدیر مرکز آموزش و پژوهش آکادمی برگزار شد، دکتر مهین فرهادی زاد ضمن ابراز خرسندی از حضور بانوان در این دوره و تشکر از آقای دکتر واعظ موسوی به جهت تقویت نیروهای جدید و جوان در بحث روانشناس ورزشی گفت: در سال های نه چندان دور مقاومت های زیادی برای استفاده از علم روانشناسی در ورزش صورت می گرفت ولی با تلاشهای مستمر ایشان این تفکر مورد قبول قرار گرفت. روانشناسی ورزشی یکی از حوزه های مهم در تربیت ورزشکاران است تا بتوانند در صحنه های ورزشی خوب ظاهر شوند و ما می بینیم که ورزشکاران برای حضور در رقابتهای مهم باید آمادگی روحی و روانی بالایی داشته باشند.

نایب رییس کمیته ملی المپیک در ادامه افزود: مربیان ما هم نیاز دارند که در این حوزه دانش کافی را کسب کنند . اگر آنان ندانند که اهمیت موضوع روانشناسی برای تکمیل کار ورزشکار چقدر می تواند به او کمک کند مثل سالهای دور جلوی این موضوع می ایستند ولی الان با فعالیت های این مرکز آرام آرام همراه شما شدند و نیاز هست که با شما همکاری کنند.

فرهادی زاد در پایان ضمن بیان این مطلب که کار تجربی بسیار متفاوت از دروسی است که بصورت آکادمی و در دانشگاهی می گذرانیم ادامه داد: در صحنه مسابقات، روانشناسان با چیزهای مواجه می شوند که فقط باید با کسب تجربه فراوان و دانش می توانند با آن روبرو شده و به ورزشکار کمک کنند.

در ابتدای مراسم نیز دکتر فرهاد صدر رییس آکادمی ملی المپیک ضمن خوشامدگویی به حاضرین گفت: آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک ماموریت ها و وظایفی دارد. آکادمی نهادی است علمی و عملی برای تلفیق این دو بعد در حوزه توسعه ورزش قهرمانی. طبیعی است که برای رفتن به سمت این ماموریت و پیاده سازی آن باید ساز و کاری داشته باشیم.

وی در  ادامه گفت : در دوره جدید براساس تدابیر رییس و دبیر کل محترم کمیته ملی المپیک و مجموعه اعضا محترم هیات  اجرایی سرفصل های برنامه سه ساله تهیه شد . این برنامه و سرفصل های در اوایل حضور بنده با مشورتی که با جمع کثیری از نخبگان ، ذینفعان، روسای پیشین، کارشناسان و روسای برخی از فدراسیون ها و اساتید دانشگاهی و ... انجام شد تهیه گردید.

 دکتر صدر اضافه کرد : یکی از موضوعاتی که بطور جدی مطرح می شد و در قالب برنامه گنجانده شد،هدفمندی بیشتر آموزش هاست. آکادمی ملی المپیک تنها یک واحد آموزشی و دانشگاهی صرف نیست و در تولید علم خیلی نقش خاصی ندارد . هر چند که در این زمینه هم می تواند فعالیت کند.

اما مهمترین بحثش ،تلفیق علم و عمل است این تجربیات است که تبدیل به مبانی علمی می شود و می تواند استفاده شود. جایی مانند ورزش که سراسرش تجربه و فضای عملیاتی و میدانی است طبیعی است که این تجربیات می تواند خیلی مهم و  پر رنگ باشد و قابل استفاده باشد.

رییس آکادمی ملی المپیک به تفاوت های این دوره با دوره های قبل نیز اشاره کرد و گفت : برای این که بتوانیم این هدفمندی را پیاده کنیم آموزش های خاص را مد نظر قرار دادیم و با توجه به تجربیاتی که قبلا وجود داشت این دوره را برگزار کردیم. البته این دوره که سیزدهمین دوره  تربیت مربی مهارت های ذهنی در ورزش است یک تفاوت هایی یا دوره های قبل دارد. با توجه به استراتژی افزایش هدفمندی و افزایش  ظرفیت بهره برداری علمی و کاربردی از دوره ها، جمعی از افرادیکه که  خود دارای تجربه هستند و کار کردند  و تحصیلات مرتبط دارند و در صحنه عملیاتی و میدانی حضور دارند در این دوره حضور دارند تا با اساتید دانشگاهی مربوطه بتوانند تبادل تجربه را داشته باشند.

صدر ادامه داد : برای همین این دوره یک دوره کارورزی و آموزشی تعریف شده است و احتمالا در مراسم اختتامیه جمع بیشتری از مجموعه کسانیکه در این دوره ها حضور داشتند جمع خواهیم کرد تا تبادل تجربه کنیم.

رییس آکادمی ملی المپیک به یکی دیگر از سرفصل های برنامه جامع سه ساله آکادمی اشاره کرد و گفت : یکی از سرفصل های گنجانده شده ایجاد یک شبکه نخبگانی است . طبیعی است که اگر ما قرار باشد بعنوان یک نهاد علمی و عملی وظیفه هاب را برقرار کرده و دنبال کنیم باید این شبکه نخبگانی را داشته باشیم . شبکه نخبگانی یعنی مجموعه ای از افرادیکه نخبه هستند و در یکی از رشته ها و حوزه هایی که در مدیریت ورزش قهرمانی می توانند اثر گذار باشند فعالیت می کنند.

در ادامه نیز دکتر واعظ موسوی رییس مرکز روانشناسی ورزشی آکادمی با اشاره به اینکه این دوره با آن چیزی که در دانشکده ها گذرانده اید فرق می کند گفت: این دوره تاکید زیادی بر روی تجربیاتی دارد که در رویدادهای ورزشی کسب شده است . بنابراین تعداد مدرسین ما از تعداد شرکت کنندگان بیشتر شده است و هر کسی در هر حیطه ای تجربه خاصی داشته است از وی دعوت کردیم و خواهش کردیم که در این دوره حضور پیدا کنند و تجربیات خود را در اختیار شما بگذرانند.

دکتر واعظ موسوی افزود: این دوره یک دوره بی نظیر است که در هیچ کجا نمونه ای ندارد و من خود شخصا دوره های پیشرفته دنیا را چک کردم تا هر درسی که ما ارائه می دهیم عقب تر از چیزی نباشدکه در دنیای پیشرفته روانشناسی درس می دهند و یا حتی بهتر باشد.

وی ادامه داد: برخی از دانش آموختگان دوره های قبل در اروپا و آمریکا دوره های مشابه را دیدند و کیفیت این دوره ما را از برخی از این دوره ها بالاتر ارزیابی کردند.

شایان ذکر  است سیزدهمین دوره تربیت مربی مهارت های ذهنی در ورزش به صورت حضوری و در دو بخش تئوری و عملی (طی 13 روز به اضافه 300 ساعت کارورزی) از تاریخ 17 شهریور لغایت سوم  مهر ماه در حال برگزاری است.

هدف از برگزاری این دوره پرورش فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان و همچنین فارغ التحصیلان مقطع دکتری در رشته روان شناسی ورزشی و سایر گرایش های مشاوره و روان شناسی است تا بتوانند ضمن کسب مهارت‌های ذهنی مؤثر، عملکرد ورزشکاران در تمرین و مسابقه را ارتقاء دهند.  

گفتنی است 40 داوطلب و علاقمند به حضور در سیزدهمین دوره تربیت مربی مهارت‌های ذهنی در ورزش بودند، که 20 نفر واجد شرایط انتخاب و پس از انجام مصاحبه ورودی 10 نفر  جهت حضور در این دوره انتخاب شدند

۱۸ شهریور ۱۴۰۳ ۱۳:۲۲

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.