المپیک 2024 پاریس؛لنز دوربین های المپیک با تمرکز بر عدالت محوری در ورزشکاران

المپیک 2024 پاریس؛لنز دوربین های المپیک با تمرکز بر عدالت محوری در ورزشکاران

یانیس اگزارکوس، مدیر اجرایی خدمات پخش المپیک، در پشت اولین روز پرجمعیت بازی‌های المپیک 2024 پاریس، از همه دوربین‌دارانی که در بازی‌های المپیک تابستانی کار می‌کنند، خواسته است تا با ورزشکاران مرد و زن یکسان رفتار کنند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از  اینساید د گیمز، بازی‌های المپیک تابستانی پاریس اولین بازی‌های المپیک در تاریخ ۱۲۸ ساله‌اش است که به برابری جنسیتی در میان ورزشکاران می‌رسد، با تقسیم مساوی بین ورزش‌های مردانه و زنانه در پخش‌کننده رسمی المپیک خدمات پخش المپیک. در پس زمینه روز اول، OBS دستورالعمل‌های خود را برای همه اپراتورهای دوربین به‌روزرسانی کرده است و مجدداً بر نیاز به ریشه‌کن کردن «کلیشه‌ها و تبعیض جنسی» با ارائه پوشش یکسان در سراسر رویدادهای المپیک تأکید کرده است.

یانیس، مدیر اجرایی، گفت: "متاسفانه، در برخی رویدادها، هنوز از آنها (زنان) به گونه‌ای فیلم گرفته می‌شود که می‌توانید تشخیص دهید که کلیشه‌ها و تبعیض جنسیتی باقی مانده است، حتی از روشی که برخی اپراتورهای دوربین در قاب‌بندی متفاوتی از مردان و زنان ورزشکار هستند. زنان ورزشکار آنجا نیستند برای جذابیت بصری ای چنین موضوعاتی؛ آنها آمده اند زیرا ورزشکاران نخبه تلقی می گردند.

 به گفته اگزارکوس، مشکل عمدتاً ناشی از "سوگیری ناخودآگاه" است و برخی از اپراتورهای دوربین، همراه با سردبیران تلویزیون، تمایل دارند نماهای نزدیک بیشتری از ورزشکاران زن را نسبت به ورزشکاران مرد نشان دهند. تغییرات برنامه ریزی عمدی در بازی های المپیک 2024 پاریس به منظور تقویت ورزش زنان از جمله ماراتن زنان که اکنون رویداد نهایی تابستان به جای ماراتن مردان می باشد، ایجاد شده است.

اگزارخوس، مدیرعامل OBS گفت: "به طور سنتی، در ورزش های تیمی، ابتدا فینال زنان و سپس فینال مردان... در ورزش های قدرتی و رزمی، به طور سنتی مسابقات زنان در صبح و مسابقات مردان در بعد از ظهر برگزار می شود." برای ماری سالویز، مدیر شرکت‌ها و توسعه پایدار در کمیته بین‌المللی المپیک، بازی‌های المپیک «بزرگ‌ترین پلت فرم جهان برای ترویج برابری جنسیتی در ورزش و از طریق آن» است. او به مجموعه‌ای از «لحظه‌های نمادین» در مراسم افتتاحیه بی‌سابقه روز جمعه اشاره کرد که تقریباً همه کاروانها دارای یک زن و مرد حامل پرچم بودند، اما همچنین بر میزان تأثیرگذاری زنان در تاریخ فرانسه تأکید کرد.

 بازی‌های المپیک 2024 پاریس امسال با مشارکت 50/50 مرد و زن به برابری جنسیتی رسیده است. صد سال پیش در سال 1924، زمانی که پاریس آخرین میزبان بازی‌های المپیک بود، تنها 135 ورزشکار از نزدیک به 3100 ورزشکار زن بودند و تنها 4.4 درصد شرکت‌کنندگان زنان بودند.

 

۸ اَمرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۱۸

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.