برای رئیس کمیته ملی المپیک ورزش فقط یک رشته نیست که بتوان آن را به صورت مجزا تجزیه و تحلیل کرد و به نتیجه رسید چرا که ورزش نه جدا از سیاست و اقتصاد است، نه جدا از بطن اتفاقات اجتماعی و شاید به همین دلیل است که سید رضا صالحی امیری شفافیت در کارهای اجرایی را یک اصل قرارداده است حال خواه در امور مالی باشد خواه در حل وفصل مشکلات ورزش کشور، نکته قابل توجه دیگر دیپلماسی ورزش یا گفتمان بین المللی است و درواقع با همین نگاه و رویکرد مدیریتی است که ورزش یکی از آرام ترین دوران خود را می گذراند.
به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک؛رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سئوال که شما برای ریاست بر کمیته المپیک چه اصولی را برای خودتان تعریف کردید گفت:ما چند اصل را به عنوان آغاز مسیر حرکت انتخاب کردیم. اولین اصل، انسجام در داخل نهادهای ورزشی است؛ نهادهای ورزشی یعنی دولت، وزارت ورزش، فدراسیون ها و کمیته ملی المپیک. نکته دوم ثبات و آرامش در ورزش است. ورزش در 40 سال گذشته از مناقشه رنج برده است. بخش زیادی از انرژی ورزش در این سال ها صرف پرداختن به حاشیه و تقابل با یکدیگر شده است. این حاشیه همیشه برجسته تر از متن بوده است، اما امروز حاشیه تقریبا به صفر رسیده است؛ در واقع می توان گفت امروز بین کمیته ملی المپیک، دولت، وزارت ورزش، فدراسیون ها و متن ورزش قهرمانی،شکافی وجود ندارد. انسجام به معنای حرکت هارمونیک، هماهنگ و سازواره اجزای یک سیستم به سمت اهداف متعالی است؛ یعنی اگر هدف ما توسعه ورزش قهرمانی باشد، باید کل ظرفیت ها در راستای هدف متعالی همسو باشند.
صالحی در ادامه در خصوص دیدار با مقامات ارشد IOC و OCA و تعیین نقش راه در حوزه دیپلماسی ورزش ابراز داشت:اینجا بحث توسعه دیپلماسی ورزش با هدف ایجاد فرصت های جدید و کسب کرسی های بین المللی است. ما در 10 ماه گذشته سه سفر خارجی و بیش از 20 ملاقات داشتیم و در این ملاقات ها دو هدف اساسی را دنبال می کردیم نخست اعتمادسازی و کاهش تهدید برای ورزش قهرمانی و دیگری کسب امکانات و امتیازات برای ورزش قهرمانی و این مذاکرات دو دستاورد عمده داشت اول، شناخت قوی تر و شفاف تر نهادهای بین المللی نسبت به واقعیت ها و ظرفیت های ورزش قهرمانی کشورمان بطوریکه آقای باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک،شیخ احمد، رئیس شورای المپیک آسیا و سایرین همه یک حرف اساسی داشتند و آن این بود که هیچ کس نمی تواند ظرفیت ورزش ایران را در دنیا نادیده بگیرد.
وی ادامه داد:یکی از مدیران ارشد تعبیری داشت به این مضمون که ورزش آسیا بدون ورزش ایران ناشناخته است. در المپیک جوانان، ما از رتبه 24 به رتبه 7 صعود کردیم و این دستاورد بسیار مهمی برای ورزش کشور بود. البته دیپلماسی بدون پشتوانه داخلی معنا ندارد و ما باید در داخل اقداماتی را انجام دهیم که بتوانیم در بیرون نتیجه بگیریم. بعنوان مثال آقای شیخ احمد، رئیس OCA می گفت در گذشته ما هر وقت به تهران می آمدیم به دلیل اختلافات وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک مشکلات زیادی داشتیم و هریک از اینها عریضه ای طولانی داشتند در تخریب یکدیگر. اما طی سفری که به تهران و سخنرانی که در جمع رؤسای فدراسیون های ما داشتند اعلام کرد امروز خوشحال است که همه نهادهای ورزشی ایران با هم وفاق و هم گرایی دارند.
رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: اما دستاورد دوم کاهش تهدیدات برای ورزش بود. در بوئنوس آیرس 11 ملاقات با مسئولان رده بالای ورزش جهان داشتیم از جمله با آقای باخ رئیس IOC، معاونان ایشان و رئیس فدراسیون های بین المللی و همچنین کمیته های ملی المپیک ژاپن، سنگاپور، کرواسی و آقای شیخ احمد و رئیس فدراسیون های بین المللی وزنه برداری، هندبال، تیراندازی و تکواندو؛ چراکه ما نیازمند جهش در دیپلماسی ورزشی برای معرفی ظرفیت ورزش قهرمانی ایران به جهان هستیم.
صالحی امیری در پاسخ به سئوال مسائل فی مابین ورزش ایران و عربستان همچون فوتبال خاطر نشان کرد:چالش ورزش ما با عربستان قبل از اینکه چالش ورزشی باشد، چالش سیاسی است؛ بنابراین حل آن نیز در چارچوب بازتعریف روابط سیاسی امکان پذیر خواهد بود. این پدیده ای نیست که از ورزش وارد حوزه سیاست شده باشد؛ بلکه برعکس از حوزه سیاسی وارد ورزش شده است و به نظر من باید مسئله را با تدبیر و درک از شرایط منطقه ای حل وفصل کنیم.من معتقدم برای بازی با عربستان، هم در تهران و هم در ریاض مشکل نداریم و باید این را بپذیریم که ما در حوزه ورزش می توانیم زمینه ساز دیپلماسی سیاسی شویم؛ چنان که آقای باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، توانست با پرچم سفید عامل وحدت دو کره شود و دو کشور بازی های زمستانی را با هم برگزار کردند.
رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص توجه به ورزش بانوان گفت:حضور زنان ما در ورزش ملی و بین المللی افزایش چشمگیری داشته است. البته زنان ما شایسته جایگاهی بهتر از این هستند. در المپیک جوانان در بوئنوس آیرس، 49 نفر اعزامی داشتیم که 14 نفر آنها زن بودند. در بازی های آسیایی جاکارتا، از مجموع 380 نفر اعزامی، صد نفر خانم بودند. استراتژی ما این است که در یک دوره حداکثر 10 ساله، هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی برابری جنسیتی ایجاد کنیم. اگر بتوانیم در دوره بازی های بعدی جمعیت زنان را از 25 درصد فعلی به 35 درصد و نهایتا 50 درصد برسانیم، به این معناست که برابری جنسیتی شکل گرفته است. اگر بتوانیم این روند را در المپیک 2020 و 2024 تداوم دهیم، نهایتا در یک پروسه 10 ساله می توانیم مانند بسیاری از کشورهای آسیایی برابری جنسیتی داشته باشیم. ما در شرایطی در عرصه بین المللی ظاهر می شویم که چین، کره و ژاپن دست کم نیمی از مدال هایشان متعلق به خانم هاست و ما حدود 20 تا 25 درصد از مدال هایمان متعلق به زنان است. از این منظر اگر زنان ما در عرصه بین المللی و آسیایی بدرخشند، می توانند در ارتقای جایگاه ایران نقش مؤثری ایفا کنند.
وی تصریح کرد: در بحث حضور زنان در ورزشگاه ها نباید نگاه جنسیتی داشت چرا که حضور زنان در ورزشگاه ها یک نیاز اجتماعی است. البته ما در حوزه فقهی دخالتی نداریم؛ ولی انتظار ما از حوزه این است که با توجه به شرایط حاضر، نیاز زنان و با توجه به واقعیت های موجود در این فضا، زمینه لازم برای حضور حداکثری زنان را فراهم کنند؛ به عنوان نمونه در بازی ایران و پرتغال، با وجود حجم گسترده حضور خانواده ها در ورزشگاه آزادی برای تماشای زنده این دیدار، هیچ گونه چالشی نداشتیم و همه با احساس مشترک تیم ملی را تشویق کردند. در بازی با رقیب ژاپنی در فینال لیگ قهرمانان آسیا هم هیچ گونه رفتار ناهنجاری مشاهده نشد؛ ضمن اینکه این امر یک مطالبه بین المللی نیز هست و در صورت نپذیرفتن آن حتما باید هزینه هایی را بپذیریم.
منبع:شرق