توضیحی در خصوص آیین نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک

توضیحی در خصوص آیین نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک
انتشار آیین نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک متاسفانه برداشتهای متفاوت و مطالبی را از سوی برخی مسئولین و اصحاب رسانه در برداشت که لذا جهت تنویر افکار عمومی و جهت شفافیت موضوع به ارائه توضیحاتی در این باره می پردازیم.
 لذا با توجه به برخی مطالب منتشره متأثر از برداشت های  نادرست از مفاد اساسنامه وآیین نامه انتخاباتی کمیته ملی المپیک  در رسانه های کشور و بمنظور تنویر افکار عمومی موارد ذیل را به استحضار میرساند:

1-به رغم مطالب منتشر شده در اکثریت رسانه ها، قید عضویت حداقل شش ماهه در هئیت رئیسه فدراسیونها ی ورزشی جهت حضور در مجمع کمیته ملی المپیک(به جای رئیس فدراسیون غائب) ، هیچ ارتباطی با کاندیداتوری شخصی نماینده در انتخابات ندارد.به عبارت دیگر ، تبصره 2 بند الف بخش دوم ائین نامه انتخاباتی کمیته اشعار می دارد که برای حضور در مجمع کسی را می توان به عنوان نماینده فدراسیون ورزشی معرفی نمود که بیش از شش ماه سابقه عضویت در هئیت رئیسه فدراسیون را داشته باشد. لذا، این بند صرفاً در رابطه با شرایط حضور نماینده فدراسیون در جسه مجمع می باشد.

2-با عنایت به تصریع به عمل امده در ماده پانزده اساسنامه کمیته که در تبصره 3 بند ب بخش دوم ائین نامه انتخاباتی نیز تکرار شده است ، هیچیک از افرادی که به عنوان نماینده یک فدراسیون در مجمع معرفی می شوند مجاز به کاندیداتوری در هیچیک از کرسی های هئیت اجرایی نمی باشند. بنابراین،بحث نمایندگی یک عضویت هئیت رئیسه فدراسیون در مجمع یک قاعده عمومی وکلی است که محدود به انتخابات نبوده و  بدین منظور پیش بینی شده است که در طول یک دوره چهار ساله کمیته ملی المپیک ، چنانچه رئیس فدراسیون اضطراراً در جلسه ای که ممکن است مجمع انتخاباتی هم نباشد غائب بود نماینده دیگر از فدراسیون برای همان جلسه حضور یافته و حق رای داشته باشد و لیکن براساس ماده پانزده اساسنامه کاندیداتوری حق مسلم اعضای رئیس مجمع می باشد که در رابطه با فدراسیونها ، شخصی رئیس فدراسیون است. به عبارت دیگر ، شخص رئیس فدراسیون حتی در صورت غیبت در جلسه مجمع انتخاباتی می تواند کاندیداتوری کر سی های هئیت اجرایی شود اما نماینده موقت در یک جلسه صرفاً در همان یک جلسه منحصراً به دلیل غیبت رئیس می تواند حضور یافته ورای هم بدهد.

3- بر اساس تبصره 5  ماده 5   اساسنامه کمیته ملی المپیک که از سوی IOC   و از موارد الزامی برای گنجاندن در اساسنامه های کمیته های ملی المپیک تمامی کشورهای جهانی است و نیز به استناد بند 4 ماده 28 از منشور المپیک ، مقامات دولتی به هیچ عنوان نمی توانند  هیچ یک از اعضای مجمع کمیته را تعیین کنند ، بنا براین بنظر میرسد افرادی که از سوی مقام دولتی وزارت ورزش ، به عنوان عضو هیئت رئیسه منصوب شده اند ، به دلیل مغایرت آشکار با ضوابط معین و قوانین ناظر بر ورزش جهان ، نمی توانند در ترکیب مجمع کمیته ملی المپیک نیز قرار گیرند و پذیرش چنین افرادی   به عنوان عنصر در جمع کمیته ملی المپیک به منزله دخالت دولت در امور کمیته ملی المپیک و تهدید اصل استقلال کمیته تلقی گردیده و اساساً غیر قانونی میباشد. به عبارت دیگر، در صورت غیبت رئیس یک فدراسیون در یک جلسه از مجمع عمومی ، نماینده عضو هیئت رئیسه ضرورتاً میبایست از میان آن دسته لذا اعضای هیئت رئیسه فدراسیون که  در چارچوب فرایند انتخاباتی ، مسئولیت گرفته باشند، انتخاب و معرفی شودف نه اعضایی که با انتصاب از سوی دولت به جای انتخابات تعیین شده اند.

در خاتمه انتظار می رود اسباب جراید و رسانه ها با احترام به قوانین نوین ورزشی که تلاش مینمایند ملاحضه مقامات دولتی در مدیریت نهادهای ورزشی را حذف نموده و از استدلال آنها صیانت نمایند، اجازه دهند انتخابات این کمیته در چارچوب قوانین و ضوابط و در فضایی قوام برگزار گردد ضمن اینکه اجرای این قوانین بواسطه حذف فشار نهاد های قدرت به روی فدراسیونها ، مورد استقبال و رضایت قلبی روئسای محترم فدراسیونها نیز میباشد.

   
۲۸ آذر ۱۳۹۲ ۰۸:۴۴

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.