نشست خبری همایش "انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)" برگزار شد؛دکتر صالحی امیری دبیرعلمی همایش:امروز بیش از هر زمان دیگری به بازشناسی و بازتولید اندیشه امام (ره) نیازمندیم

نشست خبری همایش "انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)"  برگزار شد؛دکتر صالحی امیری دبیرعلمی همایش:امروز بیش از هر زمان دیگری به بازشناسی و بازتولید اندیشه امام (ره) نیازمندیم
نشست خبری همایش "انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)؛ از نظریه تا عمل" صبح امروز برگزار شد و سخنرانان در این نشست بر ضرورت بازشناسی و بازتولید اندیشه‌های راستین امام خمینی(ره) بعد از ۴۰ سال به ویژه برای نسل جوان تاکید کردند.

به گزارش روابط عمومی کمیته ملی المپیک و به نقل از سایت جهاددانشگاهی، نشست خبری همایش «انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی(ره)؛ از نظریه تا عمل» صبح امروز 28 خرداد با حضور دکتر سید رضا صالحی امیری دبیر علمی این همایش، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاددانشگاهی، دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی این نهاد و محمد هاشمی تروجنی دبیر اجرایی این همایش در ساختمان جهاددانشگاهی برگزار شد.
دکتر صالحی امیری دبیر علمی این همایش گفت: چیزی که انگیزه ما برای ورود به این بحث بود، این بود که ارزیابی علمی خارج از احساسات نسبت به آرمان ها و اندیشه امام خمینی(ره) داشته باشیم و فاصله بین نظریه و عمل را ارزیابی کنیم. بررسی نقاط قوت گفتمان امام خمینی(ره) در عرصه های مختلف و بررسی میزان ناکامی در تحقق این گفتمان از جمله اهداف ما در برگزاری این همایش است.
رئیس کمیته ملی المپیک افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ما پنج مرحله گفتمانی را طی کردیم؛ گفتمان ارزشی، گفتمان توسعه و سازندگی، گفتمان اصلاحات، گفتمان عدالت و گفتمان اعتدال. همه این گفتمان ها خرده گفتمان هایی هستند در زیر چتر وسیع گفتمان انقلاب اسلامی. ما برای اینکه تحلیل دقیق تری نسبت به این گفتمان ها داشته باشیم، نیازمند شناخت بهتر و دقیق تر آنها هستیم. در همایش پیش رو ابعاد مختلف نظریات امام خمینی(ره) تجزیه و تحلیل خواهد شد. در برگزاری این همایش دو حوزه سیاست داخلی و خارجی را از یکدیگر تفکیک کردیم. اخلاق گرایی، عدالت گرایی، وحدت گرایي، آرمان گرایی، مصلحت گرایی، مردم گرایی، استقلال گرایی، عقل گرایی و قانون گرایی از جمله محورهای مورد بحث ما در بخش سیاست داخلی است. ما بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی با حضور اندیشمندان می توانیم ارزیابی دقیق تری در تحقق یا عدم تحقق محورهای ذکر شده در اندیشه امام(ره) داشته باشیم. فلسفه ورود ما هم به این بحث این است که ما امروز نیازمند بازشناسی اندیشه های امام (ره) برای نسل جوان هستیم.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در حوزه سیاست خارجی هم قرار است درباره محورهایی مثل انقلاب اسلامی و راهبرد منطق گرایی اسلامی، انقلاب اسلامی و عدم تعهدگرایی جهانی، انقلاب اسلامی و استکبارستیزی، انقلاب اسلامی و صلح و همزیستی، انقلاب اسلامی و راهبرد صدور انقلاب، انقلاب اسلامی و جهانی سازی یا جهانی شدن، انقلاب اسلامی و دیپلماسی فرهنگی و انقلاب اسلامی و هویت و خودباوری بحث شود. ما باید تحلیل کنیم که در طول سال های پس از انقلاب با چه موانعی مواجه بوده ایم و سهم هر کدام از ما در این موانع چیست و چرا؟ به عنوان مثال چه میزان در قانون گرایی یا عدالت گرایی ناموفق بوده ایم و چرا؟ یا اینکه چه میزان در این حوزه ها موفق بوده ایم. دلایل اصلی بروز این ناکامی چیست؟ دلیل اصلی سوءمدیریت در تحقق گفتمان امام (ره) چیست؟
دبیر علمی همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) اضافه کرد: در این همایش آسیب شناسی سیاستی، برنامه ای، مدیریتی و عملکردی نیز صورت می گیرد. تمام مقالات ارسال شده در این همایش علمی است و در چارچوب علمی به بحث پرداخته می شود، ضمن اینکه از هر گونه رویکرد احساسی به این موضوع پرهیز خواهد شد. هدف اصلی ما بازشناسی و بازتولید اندیشه امام (ره) برای نسل امروز به صورت واقع گرایانه و عقلی است.
دکتر صالحی امیری در خصوص مقالات ارسال شده به همایش توضیح داد: ۱۷۸ نفر برای این همایش ثبت نام کرده اند و چکیده مقاله فرستاده اند. ۱۰۸ اصل مقاله دریافت شد. از میان آنها ۶۲ مقاله داوری و ۲۴ مقاله منتخب شد که قرار است در کتاب این همایش چاپ و روز چهارشنبه سی ام خرداد رونمایی شود. نکته مهم اینکه ۵۵ درصد از پژوهشگران حاضر در این همایش در مقطع دکترا تحصیل می کردند.  ۳۷ درصد آنها هم فارغ التحصیل در مقطع فوق لیسانس بودند. تاکنون ۱۸ نشست تخصصی در قالب پیش نشست برای این همایش برگزار و ۱۹ مقاله در مجلات علمی و پژوهشی چاپ شده است. عمده این مقالات در حوزه انقلاب اسلامی و عدالت، انقلاب اسلامی و آزادی، انقلاب اسلامی و حقوق ملت، انقلاب اسلامی و سیاست اخلاقی، انقلاب اسلامی و معنویت، انقلاب اسلامی و آموزش و فرهنگ، انقلاب اسلامی و امنیت، انقلاب اسلامی و مشارکت، انقلاب اسلامی و وحدت ملی، انقلاب اسلامی و پیشرفت و توسعه و انقلاب اسلامی و تمدن سازی است.
وی در پایان سخنان خود گفت: صبح روز چهارشنبه سی ام خرداد افتتاحیه مراسم است و بعد از آن پنل های تخصصی برگزار و در پایان هم مباحث جمع بندی می شود. لازم است که به این نکته توجه کنیم ما امروز بیش از هر زمان دیگری به بازشناسی و بازتولید اندیشه امام (ره) نیازمند هستیم و بازگشت به اندیشه های امام (ره) تنها نسخه قابل درمان برای مشکلات امروز ما است. برای درونی شدن گفتمان امام (ره) نیازمند بازتولید اندیشه او با روش و متدهای جدید برای نسل امروز هستیم.
در ادامه این نشست، دکتر طیبی رییس جهاددانشگاهی گفت: ما در جهاددانشگاهی تلاش کردیم که سخن امام خمینی(ره) که فرمود «اگر بخواهیم می توانیم» را ثابت کنیم، همان طور که توانستیم بزرگترین کارخانه تولید سلول های بنیادی را افتتاح کنیم. ما در جهاددانشگاهی خواستیم ثابت کنیم که توان انجام کارهای بزرگ در کشور وجود دارد و این همان خودباوری است که امام خمینی (ره) روی آن تاکید داشتند. امیدواریم با برگزاری همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) از نظریه تا عمل، بازگشت مجددی به افکار و اندیشه های امام (ره) داشته باشیم. بخشی از مشکلات امروز ما ناشی از این است که از اندیشه های امام خمینی (ره) پیروی نکرده­ ایم.
دکتر عیسی علیزاده معاون فرهنگی جهاددانشگاهی نیز در این نشست بیان کرد: بعد از ۴۰ سال ضرورت نیاز به بازنگری و تبیین اندیشه های امام خمینی(ره) وجود دارد و این همایش با چنین فلسفه ای در این شرایط حساس برپا می شود.
وی با اشاره به طرح مباحث حساسیت زا و نقادانه در این همایش اظهار کرد: ما در این همایش قصد داریم تا این مباحث به صورت علمی در یک فضای آزاد مطرح شود.
گفتتنی است، همایش انقلاب اسلامی در منظومه فکری امام خمینی (ره) از نظریه تا عمل روز چهارشنبه ۳۰ خرداد از ساعت ۸ تا ۱۳ در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار می شود.

۲۸ خرداد ۱۳۹۷ ۱۳:۳۵

نظر مخاطبان

نام را وارد کنید
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

تماس با ما

آدرس:تهران ،بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی ،خیابان سئول شمالی ،
کدپستی 1995614336
تلفن:26203425-31  نمابر: 26203374 

آیکون ایمیل

ما را دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید، از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شوید و نظرات خود را بیان کنید.